Kaushik’s Social Media Metrics

ROI

Eerst even een korte uitleg over ROI. ROI betekent: Return on Investments. Dit geeft het rendement op de investering aan. Indien de investering een verlies oplevert, dan is de return on investment een negatief getal. Een alternatieve omschrijving is Rate of Return. Men beschikt over vele verschillende Social Media meetmodellen. Hieronder een korte selectie: – Social Impact Model – Weinberg ROI Model – Kaushik’s Social Media Metrics – Vierfasenmodel Hieronder wordt de Kaushi’s Social Media Metrics besproken.

Kaushik’s Social Media Metrics

SMM_KaushiksSocialMediaMetrics_nieuw Hier onderscheiden we vier meeteenheden die het succes van Social Media acties weergeven: Conversation Rate Hieronder verstaan we, om kwalitatief betere content te delen, maar minder vaak. Daardoor zal de conversation ratio stijgen. Het aantal reacties per post geeft aan dat men betrokken is en de status updates waardeert. conversation Applaus Rate Deze ratio berekent het aantal likes, favorites en +1’s per post bij elkaar op te tellen. Natuurlijk weet men zelf welke content het meest gewaardeerd wordt, maar zoekmachines zoals Google laten deze informatie zien aan het tweedegraadsnetwerk: men kan zien wat vrienden leuk vinden en op basis daarvan worden keuzes gemaakt in de zoekresultaten op zoekmachines. applaus Amplification Rate Dit wordt bepaald door het aantal retweets op Twitter, shares op Facebook en alle equivalenten op andere Sociale Media kanalen. Iemand die graag je bericht wil delen geeft aan dat het bericht dat waard is en heb je een groter bereik. Hier telt het aantal doorgestuurde berichten per post. amplification Economic Value De financiële waarden van de Social Media inspanningen zijn het belangrijkst. Bekijk het aantal conversies en deel dit door de totale kosten voor de conversies minus de totale opbrengsten van deze conversies. Zo krijg je te zien wat de inspanningen hebben opgeleverd of hebben gekost per conversie en per kanaal. economic Wenst u nog meer info over dit Social Media Model? Ga naar http://www.kaushik.net/avinash/best-social-media-metrics-conversation-amplification-applause-economic-value/ Wenst u meer info over de andere meetmodellen? Ga naar http://www.socialmediamodellen.nl/  

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s